La URV acull el XIX Congrés d’Estudiants de Filologia Catalana

Del 5 al 7 d'abril de 2022

Aula 502 i Aula Magna del Campus Catalunya

Després de dos anys d'impàs a causa de la pandèmia, s'ha reprès l'organització del Congrés d'Estudiants de Filologia Catalana. La seu és itinerant i enguany la Universitat Rovira i Virgili és l'encarregada de la celebració. Es preveu l'assistència de més de 150 estudiants de filologia d'arreu dels Països Catalans durant els tres dies que dura el congrés.

L'eix principal del congrés d'enguany és el gènere en la llengua i la literatura catalanes, un tema compartit per la majoria de ponències. Els encarregats de presentar treballs són, principalment, professors del Departament de Filologia Catalana.

El programa acadèmic és el següent:

Dimarts 5 d'abril (AULA 502)
12-14 h Rebuda dels assistents al Complex Educatiu de Tarragona (antiga Universitat Laboral).
15 h Presentació del congrés a càrrec dels organitzadors.
16 h "Els futurs del català", a càrrec de Miquel Àngel Pradilla.
17 h "Feminismes en temps del Modernisme", a càrrec de Magí Sunyer.
18 h "Lingüistes catalanes abans de la «normalització» de la dona en la lingüística catalana", a càrrec de Jordi Ginebra.
19-21 h Sopar a la plaça de la Concòrdia.

Dimecres 6 d'abril (AULA MAGNA)
9 h "Palmira Jaquetti i l'Obra del Cançoner Popular de Catalunya", a càrrec de Carme Oriol.
10 h "La llengua dels gitanos de Tarragona", a càrrec de Pere Navarro.
11 h "Règim dels verbs psicològics: els canvis normatius a la Gramàtica de la llengua catalana (GIEC) i a la versió actualitzada en línia del Diccionari de la llengua catalana (DIEC2)", a càrrec de Carles Royo.
12 h "Seràs mare: ja està decidit! Repronormativitat i heteronormativitat en els llibres il·lustrats dels 0 al 16 anys" a càrrec d'Elena Fierli.
13-16 h Dinar.
16 h "Nacions i feminitzacions", a càrrec de Montserrat Palau.
17 h "Una anàlisi queer de la identitat sexual literària", a càrrec de Joan Pere Fortuny.
18 h "La presència de la dona en la lírica medieval", a càrrec de Marina Navàs.
19-21 h Sopar a la plaça de la Concòrdia.

Dijous 7 d'abril (AULA MAGNA)
10 h "Abjecció, innocència i desig a l'obra de Mercè Rodoreda", a càrrec de Neus Penalba.
11 h "No catalanoparlants en les dinàmiques sociolingüístiques de Catalunya: desigualtats socials i llengua catalana", a càrrec de Marina Massaguer.
12 h "Els paratexts de la traducció de Jorge de Montemayor en la poesia marquiana del segle XVI", a càrrec de Miguel Martínez.
13 h "Dones i sexe en la literatura catalana: el Col·loqui de dames", a càrrec de Francesc Massip.
14-17 h Dinar a la plaça de la Concòrdia.
17 h Rutes literàries per la ciutat:

• Ruta Maria Aurèlia Capmany
  • Ruta de la història de la llengua a Tarragona
  • D'escala a escala amb veus de dona

19.30-21 h Sopar a la plaça de la Concòrdia.